Czy boczek wędzony nadaje się do zdrowej diety?

W dzisiejszych czasach mamy do czynienia z prawdziwą modą na zdrowe odżywianie i choć ogólnie rzecz biorąc jest to coś jak najbardziej chwalebnego, odbija się niekorzystnie na niektórych produktach, które kiedyś były często stosowane w diecie, a teraz uważane są po prostu za niezdrowe. Jednym z nich jest boczek wędzony. Czy jest on jednak tak zły, jak powszechnie się wydaje? A może można go wpleść w swoją dietę, nawet jeśli skupia się ona wyłącznie wokół produktów najbardziej wartościowy? Na te oraz inne związane z tematem pytania postaramy się odpowiedzieć w tym artykule.

Kaloryczność kontra smak

Istnieje jeden fakt na temat boczku, który jest niezaprzeczalny i którego podważanie wręcz nie ma sensu: jest to produkt bardzo kaloryczny, w związku z czym najczęściej unika się go w dietach mających na celu zrzucenie zbędnych kilogramów. Nie oznacza to jednak, że kaloryczność kompletnie dyskwalifikuje boczek wędzony z obecności w naszej diecie, czego idealnym dowodem jest to, że znajduje się on w menu wielu popularnych sportowców. Czasem można przymknąć oko na kaloryczność, stawiając na nieco inne aspekty.

Plusy wprowadzenia boczku do naszej diety

Nawet jeśli ludzie zwracają największą uwagę na negatywne strony boczku wędzonego, nie sposób przejść obok wszystkich pozytywów idących w parze z jego spożywaniem. Jeśli bliżej się im przyjrzeć można zauważyć, że nie jest on wcale taki straszny, przede wszystkim dlatego, że:

  • jest świetnym nośnikiem smaku – wszystko ze względu na zawarty w nim tłuszcz, dzięki któremu boczek, nawet nie będąc głównym elementem potrawy, potrafi wzbogacić i zwiększyć wyrazistość jej smaku,
  • nadaje potrawom aromat – nawet stosowany w najmniejszej ilości może sprawić, że posiłek będzie pachniał wręcz nieziemsko,
  • zawiera kwasy Omega3 i 6, ale też sporo witamin i minerałów korzystnie wpływających na działanie naszego organizmu,
  • dodaje mnóstwa energii, co docenimy w szczególności w bardzo zimnym okresie jesiennym oraz zimowym, kiedy to odnotować można największy jej niedobór.

Podsumowanie


Choć boczek wędzony nie jest popularnym elementem diety, zwłaszcza osób odchudzających się czy będących na tak zwanej “redukcji” (wcale nie są to równoznaczne terminy), potrafi stanowić doskonałe urozmaicenie diety. W jego stosowaniu oczywiście należy zachować rozsądek, stawiając tylko na najwyższej jakości chudy produkt pochodzący ze sprawdzonego źródła, a także po prostu nie nadużywając go, stosując go bardziej jako wzbogacacz smaku niż jako główny element danego posiłku. Odwdzięczy się nam nie tylko unikatowym smakiem, ale i aromatem oraz mnóstwem energii pozyskanej za jego pośrednictwem.

Food obraz autorstwa timolina - www.freepik.com